Ukraine English Russia Poland

ДОШЛЮБНА ЧИСТОТА

Етика відповідальної прокреації і структура подружнього акту


Дехто критикує викладену тут концепцію ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ПРОКРЕАЦІЇ за її зосередженість на ОБ’ЄДНУВАЛЬНОМУ та ПРОКРЕАТИВНОМУ вимірах подружнього акту, тобто на його біологічних аспектах.

Вважаємо за потрібне зазначити, що природа, на яку ми посилаємося, є не біологічною, а онтологічною, це та природа, про яку ми говорили в розділі про особу. Тобто це та природа, що розуміється не як сукупність емпіричних фактів, а як структурна характеристика, завдяки якій кожна особа є внутрішньою єдністю індивідом духу й тіла: у тілі живе й через нього проявляється дух; ДУХ інформує, структурує й наповнює життям ТІЛЕСНІСТЬ. Тобто між духом і тілом існує внутрішній зв’язок. Окрім значення концепту природи, треба також уточнити значення тіла: не того тіла, яким ми володіємо, так ніби йдеться про об’єкт, відмінний від особи, але ТІЛА ОДУХОТВОРЕНОГО, яке набуває гідності й трансцендентного значення в ЄДНОСТІ ОСОБИ.

Саме про цю єдність ідеться, коли ми говоримо про ЛЮДСЬКУ ПРИРОДУ й саме у відношенні до неї вимірюється дозволеність або недозволеність вчинку. Бо якби спираючись на дуалістське трактування відношення „тіло–особа”, ми наразили б себе на ризик підпорядкувати людську поведінку законам біології й скотилися б до певного біологізму, цим самим завдавши великої образи свободі духу.

 


І саме в цьому земному, але водночас трансцендентному вимірі природи шукає людина дорогу до власної реалізації; саме цей земний, але водночас трансцендентний вимір природи наділений глибоким значенням, яке вона одержала не від людини, а від свого Творця.

Людина реалізує свою СВОБОДУ через вибір: але обрій, або провідний напрям своїх діянь, вона знаходить у собі, у своєму бутті людської природи. Там-таки вона знаходить і свої межі: контрацепція суперечить змісту та меті, внутрішньо властивим людській природі.

Ці теми є постійним об’єктом уваги з боку Віровчення Церкви, про що свідчить далеко не повний перелік документів: енцикліка Павла VI Humanae Vitae (25.07.1968); апостольське звернення Іоанна Павла II Familiaris Consortio (22.11.1981); лист Іоанна Павла II Лист до сімей (02.02.1994) та його енцикліка Evangelium Vitae (25.03.1995). А ще раніше на цю тему висловилися Пій XII та II Ватиканський Собор.

 


М.Л. ді П’єтро, Виховання сексуальності та відповідальна прокреація, в: Біоетика. Підручник для медичних вищих навчальних закладів, ред. Е. Зґречча і ін., Медицина і Право, Львів 2007, с. 357-358.




На початок

  Роздрукувати

Папа Бенедикт XVI до НАРЕЧЕНИХНавіщо готуватися до шлюбу і про що йдеться в цьому приготуванні?Краса, добро і щастя подружнього і сімейного життяВідповідальна прокреаціяЗло і страждання у подружньому та сімейному життіКонтрацепціяВідмінність між природним регулюванням плідності та контрацепцієюПро запліднення in vitroЕтика відповідальної прокреації і структура подружнього актуЧому в подружньому житті стільки страждання?Який вихід із трагічного становища людини?Як благодать, любов Христа, перемога над гріхом та егоїзмом приходять у життя подружжя?Як розпізнати призначену для мене „половинку” – ЗАРУЧИНИПізнання і прийняття себеЖінка й чоловік: відмінності як дар і завданняПодружнє життя у згоді з природою людиниСпілкування і діалогТіла подружжя – сакраментальний знак приходу БогаСімейне життя – ВИХОВАННЯ дітейЩо необхідне для християнської сім'ї?Світ, в якому ми живемоЗустріч і катехиза для батьків нареченихЯк добре приготувати і пережити шлюб і весілляЯк організувати християнське весілляМОЛИТВИ НАРЕЧЕНИХМОЛИТВИ БАТЬКІВ ЗА ЗАРУЧЕНИХ ДІТЕЙБАТЬКІВСЬКЕ БЛАГОСЛОВЕННЯ