ВІДПОВІДАЛЬНЕ БАТЬКІВСТВОДо витоків натуралістичного й пермісивістського трактування: „СЕКСУАЛЬНА РЕВОЛЮЦІЯ”
Терен, на якому свобода та сексуальність злилися, водночас утративши підтримку відповідальності, взаємоповаги, захисту особистої гідності, має назву „СЕКСУАЛЬНА РЕВОЛЮЦІЯ”, яка, починаючи від 50-х років, призвела до радикальної трансформації індивідуальної та суспільної поведінки. Ця „революція” не пощадила нічого й нікого, в цьому легко переконатися, спостерігаючи за тим, що діється навколо нас. Пригадаймо, наприклад, як засоби масової інформації використовують жіноче тіло для здобуття певних вигод. Жіноче тіло, яке в усі часи було символом материнства, подається як засіб спокуси, це тіло заступає собою ОСОБУ, зводить її лише до тілесних форм; це тіло доглядається зі справжньою одержимістю у спробі заповнити зовнішніми принадами порожнечу нереалізованої особистості. Така ідолізація тіла ґрунтується, з одного боку, на втраті цінностей та десакралізації ОСОБИ, а з іншого – на біологічному редукціонізмі людського існування. Не дивно, що реципієнти такої інформації надають перевагу суто фізичному спілкуванню в людських відносинах, еротичні якості розглядають як критерій оцінки мужності чи жіночності, сексуальне задоволення підносять до небес, а сором трактують як непотрібну розкіш. Підтримується також думка, що статеві зносини слід розглядати лише як засіб індивідуальної чи матеріальної насолоди; задовольняти ці інстинкти вважається виправданим і справедливим – якщо й не зовсім обов’язковим; розлучення та до- й позашлюбні сексуальні стосунки вважаються „нормальними” у взаєминах між чоловіком і жінкою. Поступово сформувалося переконання, що сексуальну активність слід відокремити від шлюбу і дітонародження; а уникнення народження небажаних дітей шляхом контрацепції, стерилізації чи аборту цілком виправдане; що виховання, зокрема й сексуальне, треба позбавити його кінцевої мети та змісту, обмежившись інформацією про зменшення рівня небезпеки ризикованої поведінки. Дедалі більше підлітків, юнаків і дорослих людей вступають у статеві зносини, не замислюючись над морально-етичними проблемами, а пропозиції змінити поведінку та орієнтувати свою сексуальність на проект життя вважають анахронічними. Цілком достатнім для себе вони вважають використання рекомендованих засобів „безпеки": контрацептивних засобів та хімічних або інструментальних абортів, якщо „ризиком”, якого хочуть уникнути, є дитина; профілактики, якщо ризиком, якого бояться, є хвороба, що передається статевим шляхом. Пропаганда головного профілактичного засобу, покликаного відвернути загрозу BIЛ-інфікування, набула характеру одержимості. Він розглядається як щось на зразок „панацеї”, попри те що насправді його застосування не захищає повністю від зараження хворобами, які передаються статевим шляхом, і що реально відвернути небезпеку можна, лише змінивши сексуальну поведінку. Позбавлена свого значення та кінцевої мети й зведена до суто біологічного виміру сексуальність стає за своїми характеристиками – передусім біологічно детермінованими – безпосереднім наслідком випадкового персонального вибору, аж до повного стирання різниці між чоловічим та жіночим і до пропозиції сприймати людину як „істоту невизначеної статі”. Тілесність і сексуальність розглядаються лише як віддалені умови або прості оказії, в тому числі культурні, а не конститутивні елементи реалізації особи. Звідси тенденція вживання терміна „стать” у настільки обмеженому значенні; іноді його навіть рекомендують замінити терміном „гендер” щоб стерти біологічну різницю між двома статями, – чоловічою та жіночою, – звести її до простого питання культури. За такого трактування жіночість, чоловічість, гетеросексуальність розглядаються не як природні стани, а як штучні ролі, не вирішальні й не визначальні, що дає підстави кожному індивіду почувати себе не лише вільним обирати власний спосіб життя, а й обирати свою сексуальну природу, свою сексуальну орієнтацію: чоловічу, жіночу, транссексуальну, гомосексуальну чоловічу чи гомосексуальну жіночу. Таке вкрай спотворене трактування спричиняє СЕКСУАЛЬНУ ДЕЗОРІЄНТАЦІЮ. Різними є ідеї, які живили сексуальну революцію. Передусім, це погляд на сексуальність як на нестримну й інстинктивну енергію, яку важко контролювати і яка визначає будь-яку людську діяльність. Тут на думку спадає фрейдівське трактування. Послідовники 3. Фрейда розглядають сексуальність як первісну силу, яка є рушієм усього особистого життя й будь-якої поведінки людини (пансексуалізм), силу біопсихічного характеру, що закорінена в підсвідомості і є визначальною. Тобто, згідно з теорією Фрейда, не особа виражає себе також через сексуальність, а саме сексуальність виражає і структурує особу завдяки своєму динамізму, пов’язаному з глибинами неусвідомленого. Отже, всі прояви особистості, від нормальних до патологічних, до найгеніальніших і найдуховніших, є продуктом вдосконалення цього динамізму і так званих механізмів захисту (сублімації, пригнічення, втечі, агресії тощо). А ще, згідно з іншим теоретиком сексуальної революції, В.Т. Райхом, сексуальність є сутнісно біологічним явищем, яке розвивається від напруги (пошуки втіхи) до розслаблення (отримання задоволення). За визначенням Г. Маркузе, сексуальність не є гетероорієнтованою, а багатоорієнтована на свої динамізми (сексуальний поліморфізм). Роздрукувати |
Сексуальне виховання дитиниОдин термін, різні значенняДо витоків натуралістичного й пермісивістського трактування: „сексуальна революція”Біологічні основи сексуальностіВід біологічної сексуальності до сексуальної ідентифікації ОСОБИВід статевого виховання до ВИХОВАННЯ СЕКСУАЛЬНОСТІВідповідальна прокреаціяВідповідальна прокреація і природне регулювання зачаттяКонтрацепціяВідмінність між природним регулюванням плідності та контрацепцієюЕтика відповідальної прокреації і структура подружнього актуСексуальне виховання дітей починається з виховання батьківБатьківська відповідальність
|