Ukraine English Russia Poland

ВІДПОВІДАЛЬНЕ БАТЬКІВСТВО

Етика відповідальної прокреації і структура подружнього акту


Дехто критикує викладену тут концепцію ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ПРОКРЕАЦІЇ за її зосередженість на ОБ’ЄДНУВАЛЬНОМУ та ПРОКРЕАТИВНОМУ вимірах подружнього акту, тобто на його біологічних аспектах.

Вважаємо за потрібне зазначити, що природа, на яку ми посилаємося, є не біологічною, а онтологічною, це та природа, про яку ми говорили в розділі про особу. Тобто це та природа, що розуміється не як сукупність емпіричних фактів, а як структурна характеристика, завдяки якій кожна особа є внутрішньою єдністю індивідом духу й тіла: у тілі живе й через нього проявляється дух; ДУХ інформує, структурує й наповнює життям ТІЛЕСНІСТЬ. Тобто між духом і тілом існує внутрішній зв’язок. Окрім значення концепту природи, треба також уточнити значення тіла: не того тіла, яким ми володіємо, так ніби йдеться про об’єкт, відмінний від особи, але ТІЛА ОДУХОТВОРЕНОГО, яке набуває гідності й трансцендентного значення в ЄДНОСТІ ОСОБИ.

Саме про цю єдність ідеться, коли ми говоримо про ЛЮДСЬКУ ПРИРОДУ й саме у відношенні до неї вимірюється дозволеність або недозволеність вчинку. Бо якби спираючись на дуалістське трактування відношення „тіло–особа”, ми наразили б себе на ризик підпорядкувати людську поведінку законам біології й скотилися б до певного біологізму, цим самим завдавши великої образи свободі духу.

 


І саме в цьому земному, але водночас трансцендентному вимірі природи шукає людина дорогу до власної реалізації; саме цей земний, але водночас трансцендентний вимір природи наділений глибоким значенням, яке вона одержала не від людини, а від свого Творця.

Людина реалізує свою СВОБОДУ через вибір: але обрій, або провідний напрям своїх діянь, вона знаходить у собі, у своєму бутті людської природи. Там-таки вона знаходить і свої межі: контрацепція суперечить змісту та меті, внутрішньо властивим людській природі.

Ці теми є постійним об’єктом уваги з боку Віровчення Церкви, про що свідчить далеко не повний перелік документів: енцикліка Павла VI Humanae Vitae (25.07.1968); апостольське звернення Іоанна Павла II Familiaris Consortio (22.11.1981); лист Іоанна Павла II Лист до сімей (02.02.1994) та його енцикліка Evangelium Vitae (25.03.1995). А ще раніше на цю тему висловилися Пій XII та II Ватиканський Собор.

 


М.Л. ді П’єтро, Виховання сексуальності та відповідальна прокреація, в: Біоетика. Підручник для медичних вищих навчальних закладів, ред. Е. Зґречча і ін., Медицина і Право, Львів 2007, с. 357-358.




На початок

  Роздрукувати

Сексуальне виховання дитиниОдин термін, різні значенняДо витоків натуралістичного й пермісивістського трактування: „сексуальна революція”Біологічні основи сексуальностіВід біологічної сексуальності до сексуальної ідентифікації ОСОБИВід статевого виховання до ВИХОВАННЯ СЕКСУАЛЬНОСТІВідповідальна прокреаціяВідповідальна прокреація і природне регулювання зачаттяКонтрацепціяВідмінність між природним регулюванням плідності та контрацепцієюЕтика відповідальної прокреації і структура подружнього актуСексуальне виховання дітей починається з виховання батьківБатьківська відповідальність