Чекати не можна діятиБезумовно...Хочу, або хочеться?Боротися за "щастя" чи розпізнати дар радості...Бути собою...
|
Термін "сім’я" або "родина" можна часто зустріти у сучасних дискурсах чи роздумах, тобто про неї немало роздумують, говорять та навчають. Це зовсім не означає, що проблематика питань щодо сім’ї загострилась саме в цей історичний період розвитку суспільства. Питання сім’ї завжди було в основі історії людства.
Уважний погляд на історію нашого спасіння, яка відображена на сторінках Святих Писань, спонукає нас зауважити, що вона починається з історії сім’ї, в котрій довершується безмежна мудрість Творця, але в якій знаходить місце і глупота гріха, що приводить до безглуздих втрат радісних дарів божественної благодаті. Спасительний промисел знаходить свій шлях через життєвий досвід багатьох сімей, історії яких знаходять своє важливе місце на сторінках Святого Письма. Довершення ж об’явлення зроджується теж у сім’ї, яка являє світові Спасителя. Отож, біблійні історії різних родин стають цінним досвідом, середовищем боротьби між щастям та недолею, смутком та радістю, безглуздим фіаско та спасінням.
Одним із важливих дарів книги Буття є багатство досвіду родини Якова (Бт 27-35), котра, заживши шляхи безумного роздору, змогла все ж таки відкритися спасительному благословенню (надалі радимо читати статтю паралельно із текстами Святого Письма). Глянувши на події, які відбувалися у родині Якова, навіть без глибокого богословського аналізу, використовуючи найживіший підхід до цього тексту – життєвий, ми можемо з впевненістю констатувати серйозні родинні проблеми у відносинах Якова та його близьких. Ось, наприклад, деякі з них: відносини Якова та його старшого брата, стосунки з вуйком Лаваном, відносини між жінками Якова Рахилею та Лією. Це, звичайно, не весь бурхливий спектр родинного життя Якова, але цього вже достатньо, щоб зауважити певні тенденції.
- Благословення Якова
Відносини між двома братами загострились, отримавши знак суперництва: Яків перехоплює первородство та ще й благословення (пор. Бт 27,36). Тут святописець зауважує, що Ісав бачить свого брата як того, хто ВИТІСНЯЄ (так можна перекласти використаний термін) його, тобто не просто досягає благословення, але робить це за його рахунок. Ісав бачить, що благословення Якова стає причиною відсутності подібного для нього. Такий спосіб життєвого фокусу дорівнює страху перед успіхом інших, бо він "витісняє" мене, тому що радість іншого означає, що це вже не моя радість. Подібний підхід не тільки віддаляє братів, але й неминуче призводить до спроби ВИКРЕСЛИТИ іншого зі свого життя (пор. Бт 27,41). Схоже ми вже бачили в історії двох інших братів – Каїна та Авеля.
Страх віддаляє Якова, котрий намагається будувати свої родинні стосунки в нових умовах (Бт 29). Та все стає до болю знайоме. Лаван вчиняє подібно до своєї сестри Ревеки, використовуючи обман, щоб підмінити свою молодшу доньку Рахиль старшою Лією. Та тепер ошуканим вийшов сам Яків. Стосунки з тестем загострились з тієї самої причини, що і з братом. Господь благословив Якова стадами, що Лавану здавалось несправедливим (пор. Бт 31,1-2). Він вважав, що Яків має успіх за його рахунок, незважаючи, що з приходом племінника всі його стада збільшились, а доньки знайшли своє майбутнє. І знову цей життєвий фокус, що спричиняє страх перед успіхом інших, руйнує родинні зв’язки: доньки тікають від батька разом зі своїм чоловіком. - Рахиль і Лія
Знак страху та суперництва не оминув і сім’ю самого Якова. Святописець зауважує, що Яків більше любив Рахиль, тому Господь дарував Лії дар плідності. Саме це і використовує Лія, щоб привернути увагу Якова, що відкриває поле для суперництва двох жінок та навіть гніву і бесід про смерть (пор. Бт З0,2). Сестри намагаються "витіснити" одна одну задля уваги Якова.
Дивлячись на історію цієї родини не можемо не побачити небезпек, які чатують на наші відносини. Не вміючи жити своїм життям та ним радіти, людина намагатиметься жити життям іншого, сприймаючи його успіхи, як втрачені власні, його радість, як відібрану свою. Цей шлях приводить не тільки до втрати одне одного, але й до втрати власного миру та, зрештою, власного життя. Це життя віднаходимо тільки тоді, коли з радістю відкриваємося перед тими благословеннями, котрі Бог приготував саме нам.
- Зустріч Ісава і Якова
Ісав знаходить мир у відносинах з братом, коли відкрив очі на приготоване для нього благословення (пор. Бт 33,9); Лаван знайшов спокій, коли усвідомив та визнав своє благословення своїм, а благословення Якова таким, що належить Якову (пор. Бт 31,46-54); суперництво Лії та Рахиль Господь також урівноважив своїм благословенням: як тільки одна вихвалялась плідністю, то починала приносити плід інша (пор. Бт 29,31-30,24), а та, що була менше люблена, знайшла свій спокій похованою поряд із чоловіком, на відміну від Рахилі.
- Могила патріархів у Хевроні, де за традицією поховані також Яків та Лія
Дивні путі Господні, та вони завжди ведуть до миру, радості і щастя. Головне – триматись цієї дороги, відкриваючись та радіючи своєму благословенню, а не руйнуючи благословення інших.
о. Михайло МИКУЛАНИНЕЦЬ, греко-католицький священик.
М. МИКУЛАНИНЕЦЬ, Боротися за "щастя" чи розпізнати дар радості..., "Благовісник" №10(347) серпень-вересень 2022, с. 18-20. На початок
Роздрукувати
|
|